محل لوگو

پروتكل گروه‌ درمانی پانیک


تعداد جلسات: 12

تعداد صفحات: 13

نوع فایل: WORD

 

جلسة اول: بيان منطق درمان

جلسة اول، اولين فرصتي است كه افراد گروه طي آن يكديگر و رهبران گروه را ملاقات مي‌كنند. چون درمانگرها در اين جلسه فرصت زيادي براي ارائة اطلاعات دارند، بايد در ارائة اطلاعات به افراد گروه و فراهم كردن فرصت براي آنان به‌منظور تعامل و بحث گروهي، اعتدال را رعايت كنند. در اين جلسه مي‌توان با معرفي افراد به يكديگر زمينه را براي توسعه و ترويج بحث گروهي فراهم كرد. بهتر است افراد گروه به‌صورت دايره‌اي بنشينند و هريك از آنها به ترتيب خود را معرفي كرده و كمي در مورد خودش براي جمع صحبت كند (هر صحبتي به غير از صحبت در مورد وحشت‌زدگي)، بدين ترتيب يخ افراد باز خواهد شد (براي مثال در مورد محل تولد، محل زندگي، فعاليت‌ها و تفريحات مورد علاقة خود صحبت كنند).

پس از معرفي افراد، درمانگرها بايد ساختار گروه را بررسي و دربارة قالب گروه، تعداد جلسات و طول مدت و شكل هرجلسه (مانند بررسي تكاليف منزل، ارائة مطالب جديد و برنامه‌ريزي تكاليف منزل) صحبت كنند. مسائل و موضوعات مهم و كليدي مرتبط با ملاقات‌هاي فردي قبل از درمان، مانند رازداري، بايد مرور شوند و هنجارهاي گروهي نيز بايد مورد بحث قرار گيرند (مانند انتظار از افراد براي شركت منظم در جلسات و نقش انجام تكاليف منزل در درمان مؤثر).

به‌تقريب تمام افراد گروه، از گروه انتظار دارند كه در خلاص شدن و رهایی از اضطراب به آنها كمك كند. بنابراين بسيار مهم است كه انتظارهاي افراد از فرايند درمان به‌طور دقيق و با وضوح بيان شود و به افراد گروه گوشزد كنيم كه ممكن است اضطراب آنها در ابتداي درمان افزايش يابد، از‌اين‌رو اين مرحله از درمان ممكن است براي آنها فشارزا باشد. بايد افراد گروه را تشويق كنيم تا از خودپاداش‌دهي استفاده كنند و در برنامه‌هاي خود وقتي را براي تمركز بر درمان در نظر بگيرند. بايد به افراد گروه بگوييد كه درمان موجب ايجاد اضطراب در آنها نمي‌شود، بلكه سبب مي‌شود آنها بتوانند واكنش خود نسبت به اضطراب و وحشت‌زدگي را تغيير دهند، در واقع گروه به آنها مهارت‌هايي را آموزش مي‌دهد كه بتوانند با استفاده از آن وحشت‌زدگي خود را درمان كنند، در نتيجه طوري زندگي كنند كه وحشت‌زدگي و اضطراب بر زندگي‌شان حاكم نباشد. درمانگرها مي‌توانند با تشويق افراد گروه براي بيان دلايل رجوعشان براي درمان، در آنها ايجاد انگيزش كنند، طوري‌كه بتوانند با انگيزش كافي با اضطراب خود مقابله كنند.

.........


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 418

برچسب های مهم

آزمون یار: پرسشنامه روانشناسی، مدیریت و سایر رشته ها

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما