تعداد جلسات: 12
تعداد صفحات: 6
نوع فایل: WORD
پروتكل گروه درمانگري شناختی- رفتاري نمونهاي كه براي درمان اختلال اضطراب اجتماعي در اين بخش ارائه خواهد شد، مبتني بر كار هيمبرگ و بكر (2002) و آنتوني و سوينسون (2001) است. اين پروتكل با تشكيل يك جلسة فردي قبل ازشروع درمان گروهي آغاز ميشود و بعد با تشكيل دوازده جلسة گروهي ادامه مييابد.
جلسه اول: مطرح كردن منطق درمان
در اولين جلسة گروهي، هدف اصلي هدايت افراد گروه، كمك به درك مشكلاتشان و ارائة توضيحاتي در مورد شيوه و روش درماني به آنهاست. بعضي از عناوين و موضوعاتي كه بايد در جلسة اول مطرح شوند عبارتند از:
- معرفي افراد گروه و درمانگرها به يكديگر؛
- توصيف مشكل هر يك از افراد گروه : موقعيتها و عوامل راهانداز ترس، نشانگان فيزيكي، افكار، رفتارهاي اجتنابي و رفتارهاي امنيتي؛
- ارائة دستورالعملهاي مربوط بهكار گروهي و مروري كلي بر كار گروهي: رازداري و محرمانه بودن مطالب مطرحشده در گروه توسط افراد، اهميت شركت منظم در جلسات، انتظارهاي مربوط به تكاليف منزل (60 تا 90 دقيقه در هر روز)، نياز به تمركز روي اختلال اضطراب اجتماعي و موضوعات مرتبط با آن در بحثهاي گروهي؛
- توصيف ماهيت اضطراب: به افراد گروه آموزش دهيم كه اضطراب پاسخي بهنجار و سالم به تهديد بيروني و عيني است كه براي حفظ و بقاي انسان در وجود او گذاشته شده است و توضيح اينكه نداشتن اضطراب در موقعيتهاي اجتماعي نيز نگرانكننده است؛
- مطرح كردن سه مؤلفة مهم اضطراب و ترس: مؤلفة فيزيكي، شناختي، رفتاري و تعامل ميان اين سه مؤلفه؛
- بررسي مدل شناخت- رفتاردرمانگري اضطراب اجتماعي (كلارك و ولز،1995)، با تأكيد بر اين نكته كه اين مدل نيمرخ نشانگان يك فرد خاص را در گروه چگونه تبيين ميكند؛